onsdag 11 juli 2012

En gång för alla

Okej, nu vill jag bara en gång för alla förtydliga lite saker som jag tycker och tänker

1. Jag tror på lågkolhydratskost och jag står för det.

2.Jag äter INTE och har aldrig ätit extrem LCHF, Extrem eller vi säger Strikt LCHF tror jag är bra för överviktiga som vill gå ned i vikt, dock inte som en livsstil. Men vilken EXTREM livsstil är hälsosam i längden. Att ha en balans är väl alltid det bästa? Strikt LCHF avser 0-20gr kolhydrater per dag och är bra för överviktiga, metabolt sjuka och mat/sockerberoende. (det sistnämda kan du läsa i boken lchf och träning av jonas bergqvist)


4. Jag gick ner 32kg på ett år med hjälp av min egna blandning av GI/LCHF (ja lågkolhydratskost) jag har ännu ett år senare fortsatt med lågkolhydrat (min livsstil, min tro om bra mat) och hållt vikten med några plus, minuskilon under året.

3. Många har varit på mig om lchf det sista, att man blir sjuk av det och bla bla bla. JAHA blir man inte det av chips, socker, vetemjöl, pommes också? Alla vet väl någonstans där i bakhuvudet att vi stoppar i oss massa onaturligt som inte kroppen klarar av. Jag använder mycket av LCHFtänket. Men jag äter frukt. När jag tränar hårt tänker jag på att få i mig lite mer bra kolhydrater än vanligt. Men jag håller somsagt med om att äta Strikt LCHF hela sitt liv (0-20gr kolhydrater/dag) Kanske inte är bra. Men vet vi? Dör vi inte av tallriksmodellen också?

4. SUNT förnuft! Jag har inget emot kolhydrater, Men jag väljer helst bra och långsamma kolhydrater. Jag tror inte på att människan behöver snabba kolhydrater, SEN är vi alla olika och detta gäller mig.. jag behöver inte snabba kolhydrater, jag mår helt enkelt inte bra utav det.

5. När jag hör att sköterskor på BVC rekommenderar att ge överviktiga barn mer köttfärssås och mindre pasta så känner jag att tänket går åt rätt håll :)

6. Jag är grymt stolt över mig själv. Stolt att jag håller min vikt och har hittat en balans. Att jag har lärt känna min kropp, att jag vet hur och vad jag ska äta för att magen och huvudet ska må bra. Att jag har fått tillbaka min träningslust och mitt fokus på att motionera och bli starkare är bara PLUS!

Sept 2010

midsommar 2011
juni 2012

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt, så rätt!

    Du ska vara riktigt stolt för vad du har klarat av och att du har kommit på ett sätt att må bra!

    så länge du mår bra, både fysiskt och psykiskt, ska du fortsätta!

    och du är väldigt fin!!! :)

    SvaraRadera